Vanliga Frågor
Här nedan har vi samlat svar på vanliga frågor. Hittar du ändå inte svar på just din fråga är du välkommen att kontakta oss på info@boligheter.se så svarar vi så snabbt vi kan.
BESTÄLLNINGAR
Det skickas automatiskt ut en orderbekräftelse till den mail du angav vid beställningen. Bekräftelsen ska komma inom några minuter. I enstaka fall kan bekräftelsen hamna i skräpposten, så dubbelkolla där innan du kontaktar oss på info@boligheter.se.
Tyvärr inte, en lagd order går ej att makulera eller ändra. Det du får göra är att lägga en ny order och hämta ut och returnera den första ordern.
Innan ordern är behandlad hos oss kan vi ändra uppgifterna. Hör av dig omgående till info@boligheter.se. Är ordern redan behandlad kostar det 99kr att ändra uppgifter.
Ja, om beställningen skickas till postombud eller postterminal. Då får du en spårningslänk i din leveransbekräftelse. Detta gäller ej för varubrev.
Har du en rabattkod fyller du enkelt i den i varukorgen i kassan så justeras priset automatiskt när du klickar på ”Använd rabattkod”.
Det går alldeles utmärkt, via klarna företag och kortbetalning (Mastercard, VISA, AMEX).
LEVERANS
Lagervaror
Ordrar som läggs vardagar innan 15:00 skickas regel samma dag. Sedan tar det 1-3 arbetsdagar tills paketet levereras.
Beställningsvaror
Innehåller ordern beställningsvaror står leveranstiden angiven i informationsfältet för produkten i fråga. Vi reserverar oss för eventuella avvikelser och kontaktar dig via e-post om det skulle ske ändrad leveranstid för produkter i din beställning.
Varubrev, Postombud, Postterminal
Majoriteten av våra ordrar levereras av Postnord. Vissa undantag finns men detta meddelas i så fall före leverans. Mindre paket skickas med varubrev direkt till din brevlåda och större paket (max 20 kg) skickas till postombud. Beställningar som väger över 20kg, är längre än 1,5m eller en maxlängd + omkrets över 3m räknas som skrymmande och skickas till postens terminal.
Hemleverans
Önskar du hemleverans istället för att hämta din beställning på ombud eller terminal är du välkommen att kontakta oss på info@boligheter.se. För hemleverans tillkommer en kostnad på 250kr.
Hämta i butik
Bor du nära en Boligheter-butik? I så fall kan du istället här i vår webbshop välja att boka produkterna i din valda butik och betala och hämta dem där. Reservationer kan vanligtvis hämtas samma dag*. Du meddelas med ett SMS när din beställning är redo att hämtas.
Butikernas öppettider hittar du här: Västervik, Malmö, Borås, Värnamo, Kungsbacka, Skövde.
* Inom butikernas öppettider
Om din order överstiger ett värde på 500kr är det gratis frakt. För ordrar under 500kr tillkommer en fraktkostnad på 49kr. (Detta gäller för leverans i Sverige). Vissa varor tillkommer en enhetsfrakt per order på 389kr. Frakten på dessa varor framgår i produktbeskrivningen.
Du meddelas med ett sms från PostNord till det mobilnummer du angav när du gjorde din beställning här i vår webbshop. Saknas det mobilnummer eller om det skulle vara felaktigt meddelas du via mail.
Paketet ska hämtas inom 14 dagar efter att du första gången aviserats om att paketet är redo att hämtas. Efter 14 dagar går det i retur till oss som icke-uthämtat paket. Vid ej utlöst order debiteras 395kr för tillkomna omkostnader.
Vid större paket eller pall var god hämta det omgående då terminalerna har ont om plats. Du kommer informeras om plats och tid när det kan hämtas.
Hämtar du inte ut din order inom 14 dagar efter att du första gången aviserats om att paketet är redo att hämtas debiteras du en avgift på 395kr som täcker de kostnader som uppstår vid icke-uthämtade paket.
Vi har avtal med Klarna på följande länder; Sverige, Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien och Österrike. Vill man handla från något annat land kan man kontakta oss för fraktpriser och betalning. Maila din fråga till info@boligheter.se
BETALNING & SÄKERHET
Klarna, Kortbetalning (VISA, Mastercard, American Express), Direktbetalning (Swedbank, SEB, Handelsbanken, Nordea), Presentkort eller reservation och betalning (kort, kontant, presentkort eller swish) i fysisk Boligheter-butik.
Observera - Har du ett tillgodokvitto på Boligheter är det knutet till den butik där det är utfärdat.
Vi använder oss av 3D Secure som är en säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över internet. Överföringen sker med säker SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter.
RETURER & BYTEN
Enligt lagstiftning har du som kund rätt att ångra ditt köp 14 dagar efter att du mottagit din order. Detta förutsatt att varan är oanvänd och i oförändrat skick från när du mottog den. Du som kund står för returfrakten på 79kr (ej skrymmande* & max 20kg inom Sverige). För skrymmande paket/pall är returfrakten 399kr.
Vid köp av varor som är specialtillverkade för dig eller förhandsbeställda gäller inte ångerrätten. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor.
Undantag från ångerrätten; vänligen observera att ångerrätt ej gäller företag.
Observera att det tyvärr inte är möjligt att returnera varor som är beställda från vår webbshop i fysisk butik. Returen måste skickas tillbaka till oss.
För byten och returer utanför Sverige - vänligen kontakta oss på retur@boligheter.se.
* Skrymmande paket = Vikt över 20kg, längre än 1,5m eller en maxlängd + omkrets över 3m.
- Skicka ett mail med ditt namn och ordernummer till retur@boligheter.se för att erhålla en retursedel som du sedan själv skriver ut.
- Förpacka sedan varan ordentligt. Levererades din vara i en produktkartong ska denna användas + skyddande transportemballage likvärdigt det varan levererades i till dig. Observera att du som kund är ansvarig för att returen återkommer i samma skick som du mottog den i.
- Lämna sedan in returen hos postombud/postterminal. Observera att du som kund står för returfrakten på 79kr (ej skrymmande* & max 20kg inom Sverige). För skrymmande* paket/pall är returfrakten 399kr.
TIPS! Har du betalat med Klarna och har den appen kan du enkelt pausa din faktura/rapportera en retur så kommer den automatiskt korrigeras när returen är godkänd av oss utan att du behöver vara orolig att betalningstiden löper ut.
Skrymmande paket = Vikt över 20kg, längre än 1,5m eller en maxlängd + omkrets över 3m.
Man kan själv spåra sin retur med kolli-id på sitt inlämningskvitto. När returen är godkänd uppdateras din faktura/betalning. Har du valt Klarna som betalmedel får du en bekräftelse från dem.
Observera att vi reserverar oss för att hanteringstiden från att vi mottagit din retur och att den inspekteras och registreras som returnerad kan vara upp till 20 dagar.
När vi inspekterat och godkänt din retur kommer du återbetalas hela beloppet minus returfrakten via det betalningsalternativ du valde när du genomförde beställningen. Om du valt faktura som betalningsalternativ kommer fakturan korrigeras av Klarna. Har du redan betalat din faktura kommer Klarna att göra en återbetalning inom några dagar. Om du har valt att betala med kort eller direktbetalning via banken återbetalas pengarna till samma konto som debiterades vid köpet, observera att det kan ta några bankdagar.
TIPS! Har du betalat med Klarna och har den appen kan du enkelt pausa din faktura/rapportera en retur så kommer den automatiskt korrigeras när returen är godkänd av oss utan att du behöver vara orolig att betalningstiden löper ut.
REKLAMATION & KLAGOMÅL
Vi beklagar verkligen att detta skett. Skicka ett mail till reklamation@boligheter.se med namn, ordernummer och en beskrivning och bilder som tydligt visar på varans defekt/fel så svarar vi så snabbt vi kan.
Om det oturligt nog skulle vara så att din order skadats under transporten måste du omedelbart kontakta oss på reklamation@boligheter.se och anmäla skadan med bifogade bilder. Skadan måste anmälas inom 1-3 dagar av oss på Boligheter till vår transportör. Det gäller såväl synliga som dolda transportskador vilket innebär att det är viktigt att du packar upp och kontrollerar dina varor så snart som möjligt efter mottagandet.
Om en vara skadas på vägen från oss till dig är vi ansvariga och om den skulle skadas på vägen från dig till oss vid eventuell retur är det du som kund som bär ansvaret.
PRESENTKORT
Om du vill betala med presentkort fyller du i den kod som står på kortets baksida i vår varukorg i kassan innan du slutför din beställning.
Nej, det går bra att använda lite i taget. Ett tips är att göra en notering på presentkortet med hur mycket som är använt så att du vet vilken summa som är kvar.
Boligheters presentkort är giltiga i 1 år framåt från inköpsdatum. Du hittar information om vilken dag ditt presentkort är köpt på dess baksida.
Absolut, Boligheters presentkort går att använda både i vår webbshop och i våra fysiska butiker.
Om en vara som är betalad med presentkort returneras återbetalas du som kund med ett tillgodokvitto* som är giltigt 1 år. Presentkort kan aldrig återbetalas i pengar.
* Observera att ett tillgodokvitto är knutet till den butik där det utfärdades.
Nej tyvärr, öppet köp/ångerrätt gäller inte för presentkort.
BOLIGHETER FRANCHISE
Vad kul att du är intresserad! Sedan start har Boligheter varit under ständig tillväxt och 2018 startade vi upp Boligheter Franchise. Detta eftersom vi märkte att det fanns en efterfrågan på fler butiker runt om i landet. Franchise-konceptet innebär att våra butiker ägs och drivs av franchisetagarna själva inom ramen för Boligheters affärskoncept. Givetvis med god kontakt och stöttning från oss franchisegivare. Mer information om vad det innebär att vara franchisetagare inom Boligheter och kontaktuppgifter hittar du här.